Często spotykamy się z określeniami czy pytaniami typu -Było dynamicznie, -A jaka jest mechanika gry? -Czy gramy z medykiem? Spróbuję określić co oznaczają te i inne elementy gry składające się na specyfikę scenariuszy ASG (aczkolwiek to nie jest przewodnik jak pisać scenariusze, bardziej jak to ogarnąć czytając cudze scenariusze).
Jeśli masz odmienne zdanie co do poniższych wyjaśnień terminów, to uzasadnij.
Mechanika gry
Wzajemne oddziaływanie na siebie graczy, przedmiotów (interakcje) czyli gracz- gracz oraz gracz-przedmiot, wyrażone regułą. Schematycznie wygląda to tak: - Jeśli gracz/przedmiot wykona/zadziałał czynność względem gracza/przedmiotu to gracz/przedmiot zachowuje się wg określonej reguły. Przykład: gracz A trafia gracza B w efekcie gracz B zostaje czasowo wyłączony z gry.
Parametryzacja
Określenie warunków w jakich zachodzi mechanika np. Gracz A wyłącza gracza B z gry (mechanika) poprzez użycie repliki dopuszczonej przez organizatora (parametr replika).
Dynamika gry
Szybkość z jaką zachodzą zdarzenia na polu gry.
Parametryzacja dynamiki
Czynniki, które spowalniają lub przyspieszają grę np. czasowe wyłączenie gracza z gry na 20 minut.
Statyka gry (tło)
Wszystkie elementy bierne nie wchodzące w interakcje np. teren, drzewa, budynki, atrapy gry (dekoracje, stylizacja graczy).
Pole gry
Wydzielony teren, na którym przebywają gracze, dekoracje (sztaby, wioski), atrapy i na którym toczy się akcja gry.
Reguły gry
Zasady określające elementy aktywne i bierne w grze, interakcje oraz pole gry. Budują świat nierzeczywisty “na niby”.
Balans gry
Optymalny dobór elementów biernych i aktywnych, interakcji i pola gry.
Gracz
Osoba, która pełni określoną rolę w grze. Im bardziej się z nią identyfikuje, tym lepiej gra.
Gra
Symulacja odgrywania ról rzeczywistych (nawigator, saper, przemytnik) lub zmyślonych (elf, android, stalker) na polu gry
Akcja gry
Zaplanowany przebieg zdarzeń.
Scenariusz
Akcja oparta o fabułę lub jej pozbawiona, która rozgrywa się na polu gry z udziałem graczy.