Przytaczam - po małej cenzurze - artykuł nt. After Action Review. O ile After Action Report AAR to sprawozdanie z akcji to Review jest analizą AAR: Co poszło nie tak? Dlaczego ? Jak to zmienić? itd.
ARTYKUŁ
After Action Review - metoda US Army > Fundacja Dobra Porażka
After Action Review to metodyka, która pomaga w skutecznym i szybkim wyciąganiu nauki z doświadczeń wyniesionych z konkretnego działania – zadania, projektu czy misji bojowej.
Główne korzyści ze stosowania After Action Review to:
-jest prosta i łatwa do zrozumienia – udział w After Action Review nie wymaga żadnych szkoleń, a prowadzenie wymaga “tylko” praktyki
-szybkie uczenie się na własnych doświadczeniach – na rzecz siebie samego, swojego zespołu, ale także po podzieleniu się tymi praktykami również innych zespołów czy organizacji
-skupienie się uczestników zadania, projektu itp. na zaplanowaniu działań usprawniających
-unikanie wzajemnego wytykania błędów, ale skupienie się na faktach i usprawnianiu działania
Opis metodyki After Action Review
After Action Review to nic innego jak spotkanie, które odbywa się po zakończeniu jakiegoś działania – projektu, akcji, inicjatywy, sezonu rozgrywek futbolowych czy wiosennych wyprzedaży. Ważne, aby te działania miały wcześniej zaplanowany jakiś cel i były realizowane przez zespół. Bo spotkanie to spotkanie zespołu, który za pomocą przedstawionych poniżej 4 kroków ma za zadanie przeanalizować efekty swojego działania i znaleźć sposoby na jego usprawnienie, dające się zastosować przy kolejnych aktywnościach.
Spotkanie powinno odbyć się w wyznaczonym czasie i miejscu, gromadząc w miarę możliwości wszystkich członków zespołu.
-
Jaki był cel naszego działania?
Zaczynamy od omówienia, co było celem zadania, o którym mówimy. Na początek warto posłuchać, jak ten cel został ostatecznie zrozumiany przez osoby zaangażowane w jego realizację. Konfrontacja tej informacji z planem projektu, opisem zadania czy innym podobnym dokumentem pozwoli na odkrycie, w jaki sposób cele zadania zostały zrozumiane przez członków zespołu. -
Co osiągnęliśmy w rzeczywistości?
Jest to swojego rodzaju podsumowanie tego, co się wydarzyło. Ważnym jest, aby uczestnicy skupili się na faktach, nie opiniach. Interesuje nas rezultat, a nie co było dobre albo co było złe. Ważne jest, aby prowadzący spotkanie zachęcił wszystkich obecnych do pełnego uczestnictwa, aby wszyscy mogli dodać swoje spojrzenie na to, co się wydarzyło. Jego rolą jest również rozwiązanie niespójności lub wypełnienie lub w usłyszanej historii, poprzez zadawanie odpowiednich pytań do całego zespołu. -
Dzięki czemu to osiągnęliśmy?
W tej części spotkania chcemy odkryć działania, praktyki, sposoby, które pozwoliły na osiągnięcie celów, o których mówiliśmy w poprzednim kroku. Chcemy odpowiedzieć na pytanie, dzięki czemu, przez jakie nasze działania to osiągnęliśmy. Celem zapamiętanie dobrych praktyk, które możemy powtarzać, z których możemy korzystać w przyszłości w podobnych sytuacjach.
Warto zacząć od wyraźnego podkreślenia dobrych działań. Zapytać: “Co poszło naprawdę dobrze w tym zadaniu?”, “Jakie działania umożliwiły osiągnięcie omówionych wcześniej celów?” -
Co i jak chcemy zrobić, aby usprawnić nasze działania w przyszłości?
Ostatni punkt spotkania to miejsce na zebranie pomysłów na to, co i jak można poprawić. Identyfikujemy przeszkody i pułapki, aby uniknąć ich w przyszłości. Odkrywamy praktyki i działania, które nie przyniosły rezultatów lub dały niepożądane rezultaty po to, aby ich nie powtarzać.
Przydatne pytania:
Biorąc pod uwagę informacje i wiedzę, które mieliśmy podczas realizacji zadania, co mogliśmy zrobić lepiej?
Biorąc pod uwagę informacje i wiedzę, które mamy teraz, co możemy w przyszłości zrobić inaczej, aby osiągnąć sukces?
Co możemy doradzić innym zespołom? Jakim ważnym doświadczeniem powinniśmy się z nimi podzielić?
Cechy efektywnego przeglądu After Action Review AARe
- udział bierze każdy z uczestników zadania, projektu, akcji…
2.dokumentujemy rezultaty spotkania, robimy notatki
3.unikamy obrażania i oskarżania
4.wszyscy są względem siebie równi – na czas spotkania “wyłączamy” hierarchię
5.wypowiedzi każdej osoby mają taką samą wartość
6.jesteśmy bezstronni i szczerzy
7.omawiamy sprawy, na które mamy wpływ
8.wyciągamy wnioski
9.planujemy konkretne działania – umawiamy się, co, kto i na kiedy zrobi, aby zaproponowane usprawnienia mogły zostać wdrożone
=========