Czołem,
Mam w głowie pewien projekt, i nawet zrobiłem testy potwierdzające wykonalność, ale jako że wymaga to trochę pracy, chciałbym najpierw zebrać opinię ten temat. Rozgrywki w ASG w których brałem udział można było podzielić na takie bez sprzętu, z prostym sprzętem i z elektroniką. Dwa pierwsze nie wymagają dużych nakładów pracy, ale żeby zrobić coś bardziej skomplikowanego to już trzeba ogarniętych ludzi, a nawet wśród takich znajdzie się ktoś kto czegoś nie zrozumie. Czasem też przy zbyt skomplikowanych rozgrywkach dzieją się rzeczy nieprzewidziane przez organizatora i psują rozgrywkę. Sprowadza się to ostatecznie do tego, że gramy najczęściej 3 linie, CtF i pokrewne. Sprawdzone i lubiane, no ale ile można. Gry z elektroniką również mają swoje wady i zalety. Zwykle każdy ogarnia zasady, nawet gdy jest pierwszy raz. Program pisze się też na tyle długo żeby przemyśleć każdą lukę i nie pozwolić graczowi zrobić czegoś nieoczekiwanego. Są to też rozgrywki niemożliwe do zrealizowania bez sprzętu, więc jest powiew świeżości. Niestety, przy wykonaniu trzeba ponieść koszta pieniężne i czasowe, więc wykonanie 10 gadżetów do 1 gry odpada. Nie są też zbyt szybkie w projektowaniu więc jest tego stosunkowo niewiele, a do są ciężkie w modyfikacji, więc prędzej czy później się znudzą.
Kolejnym rozwiązaniem, niezupełnie nowym, jest gra wspomagana komputerowo (Computer Aided Game? ). Widziałem już projekty, chociaż były zamknięte i dostępne tylko na specjalnych polach do gry. Większość z nas, o ile nie każdy, ma przy sobie smartfona, czyli mały komputer z dostępem do internetu i aparatu. A to oznacza, że infrastruktura jest prawie gotowa. Oczywiście ktoś może nie chcieć zabrać smarfona na pole gry i nie powinno go to wykluczyć z rozgrywki. Założenie jest więc takie, że przynajmniej jedna osoba z drużyny musiałaby mieć urządzenie, a przewaga w liczbie urządzeń nie zmieni drastycznie szans którejś ze stron. Telefon miałby pełnić 2 zasadnicze role:
- Skanowanie kodów QR i wysyłanie ich do serwera (stąd potrzebny aparat i internet)
- Odbieranie informacji o stanie rozgrywki z serwera (tutaj tylko internet)
Zużycie pakietu internetu nie będzie znaczne. Jeżeli ktoś przegląda memy bez wifi, to nie jest to dla niego żaden koszt.
Możliwości jakie daje takie rozwiązanie jest wiele. Jako projekt PoC mam wymyślony prosty plan rozgrywki.
Nazwa robocza: Zrzut informacji.
Krótki opis: Na wyznaczonym obszarze zostaną zrzucone informacje droga lotniczą. Jako że możliwa jest próba przejęcia, informacje podzielone zostaną na 10 części i zrzucone w odstępach czasu na różnych koordynatach. Zadaniem graczy jest przejąć jak najwięcej informacji.
Przygotowanie do gry:
- Przed rozgrywką gracze instalują aplikację na smartfonach.
- Dzielenie na drużyny. Niekoniecznie dwie. Z chęcią wdziałbym 4 drużyny, każda z respem w jednym z rogów mapy.
- Dowódcy drużyn dostają kartkę z kodem QR do rejestracji gracza. Gracz ze smartfonem skanuje ten kod, potem wpisuje nick i już jest zarejestrowany. Obędzie się bez tworzenia kont, autoryzacji przez google, facebooka, potwierdzania mailem itd.
- Organizator rozmieszcza na polu gry 10 kartek z kodami QR które będą oznaczać zrzut, i wprowadza ich koordynaty do systemu, tak żeby gracze wiedzieli gdzie ich szukać (gdy przyjdzie pora).
Przebieg rozgrywki:
- Gra rozpoczyna się i aplikacja losuje pierwszy zrzut. Na telefonach pojawia się informacja o koordynatach, zaznaczony zostaje punkt na mapie, oraz czas zrzutu (np. za 5 minut).
- Każda drużyna powinna udać się do wyznaczonego punktu, spróbować przejąć kontrolę nad obszarem i ew. znaleźć kartkę z kodem QR.
- Gdy minie 5 minut od startu nastąpi zrzut. Kod QR zacznie być aktywny i będzie mógł być zeskanowany. Gdy któraś drużyna to zrobi, punkt zostanie jej przyznany i sam stanie się nieaktywny. Nastąpi losowanie kolejnego punktu i rozgrywka dalej będzie się toczyć według punktów [1, 3].
- W przypadku zeskanowania nieaktywnego punktu nic się nie dzieje. Przejmowanie kontroli na punktami które nie są wyznaczone nie ma żadnego sensu.
- (Opcjonalnie) Jeżeli informacja nie zostanie zeskanowana w ciągu 10 minut od zrzutu (aktywacji punktu) ulegnie samozniszczeniu i nastąpi wylosowanie kolejnego zrzutu. Można to rozważyć jako opcję gdyby punkt był tak źle umiejscowiony że nie da się go zeskanować bo ostrzał jest z każdej strony.
- Zbieranie kartek lub robienie im zdjęć w celu zeskanowania go z telefonu kolegi gdy przyjdzie jego pora jest zabronione i traktowane jako oszustwo.
- Gra kończy się gdy wszystkie punkty zostaną zeskanowane.
Chciałbym żebyście wypowiedzieli swoje zdanie na temat użycia smartfonów w rozgrywkach airsoftowych w podobny sposób. Sama gra to tylko przykład, a zastosowań może być o wiele więcej. Na koniec dodam że jako jedyne chciałbym obsłużyć telefony z androidem. Są najpopularniejsze, a inna jedyna w miarę spotykana opcja to iPhone, ale ja nie mam Maca, nie znam Swifta i nie zamierzam tego stanu rzeczy zmieniać . Jako że gdy co 4 osoba będzie miała aplikację to będzie aż za dużo, to myślę że to nie będzie problem.
Zapraszam do dyskusji, a w szczególności do krytycznego spojrzenia.