Artykuł z http://www.taiwangun.pl
Dla bardziej wymagających tudzież znudzonych zwykłymi strzelankami na kulki kompozytowe 6mm wymyślono MilSim.
Termin pochodzi z angielskiego Military Simulation i oznacza symulację działań wojskowych, w trakcie których wykorzystuje się repliki asg, jednakowoż strzelanie nie jest w całej sprawie najważniejsze. Przede wszystkim liczy się strategia, oddanie atmosfery prawdziwych działań militarnych, osiąganie założonych celów taktycznych, a dopiero na samym końcu eliminacja „siły żywej przeciwnika". Zasady podporządkowane są zachowaniu maksymalnego realizmu, a przejawia się to w wielu aspektach:
- Czas: przeciętna rozgrywka trwa bez przerw od 12 do 48 godzin. Tak długi czas trwania stawia wysokie wymogi uczestnikom zarówno pod względem fizycznym jak i sprzętowym.
- Teren: położony z daleka od siedlisk ludzkich. Góry lub las o powierzchni nawet 10x15 kilometrów. Zanim rozgrywka się odbędzie organizatorzy muszą o niej powiadomić miejscowe służby leśne, policję i pogotowie oraz uzyskać od nich zgodę na jej przeprowadzenie.
- Struktura dowodzenia: przy większej ilości uczestników gry osiągnięcie jakiejkolwiek spójności działań taktycznych na dużym terenie i w dużej rozciągłości czasowej wymusza podział na grupy zadaniowe i dowództwo mające dzięki meldunkom całościowy obraz sytuacji. W grupie zadaniowej każdy uczestnik ma swoją funkcję- dowódca i zastępca dowódcy, łącznościowiec odpowiedzialny za kontakt z „bazą" i innymi grupami w terenie, nawigator wytyczający marszrutę (przeważnie funkcja dublowana), medyk, zwiadowca.
- Działanie: procedury wojskowe sprawdzają się w przypadku zasadzek, niespodziewanego spotkania nieprzyjaciela, zasad zakładania biwaku, pokonywania przeszkód terenowych itd. itp. Przewagę osiągnie ten kto się z nimi lepiej zapoznał.
- Otrzymywanie trafień: dla większości airsoftowców w tym miejscu występuje największy szok. Otóż w trakcie rozgrywki uczestnik może otrzymać maksymalnie dwa trafienia. Po pierwszym musi opatrzyć go gracz pełniący funkcję medyka (zwykle przydzielany jest na grupę 4-8 graczy), a po drugim następuje eliminacja z gry. W porównaniu z „nieskończoną" ilością żyć podczas zwykłych strzelanek jest drastyczna zmiana.
- Sprzęt: podzielić go można na trzy grupy
A) broń- zwykły marker asg wybrany według upodobania gracza, ważne jest aby posiadał baterię o dużej pojemności (długi czas trwania rozgrywki). Ilość amunicji jest przeważnie limitowana i zamyka się w liczbie 300 kulek w magazynkach o małej pojemności (tzw. Low-capach- 30-60 kulek, na zwykłym polu walki asg dominują magazynki o dużej pojemności tzw hi-capy 150-300 kulek w jednym)
B) pożywienie i medykamenty- w trakcie rozgrywki nie ma przerw na jedzenie, uczestnicy muszą sobie radzić sami, najczęściej praktykowanym sposobem jest posiadanie wojskowych racji żywnościowych (polskich, amerykańskich czy szczególnie smacznych francuskich). Apteczka osobista jest bezwzględnie wymagana, a w niej: leki na indywidualne dolegliwości.
C) spanie i nawigacja - wszystkie potrzebne rzeczy do przetrwania (śpiwór, karimata, poncho lub mały namiot), a także do orientowania się w terenie (mapy, kompasy, urządzenia do prowadzenia nawigacji satelitarnej GPS)
Całość przenoszonego przez uczestnika sprzętu może wynosić w zależności od wykonywanego zadania i pory roku nawet powyżej 15-20 kg
Gry milsim trzeba traktować serio. Przy takiej dozie realizmu nietrudno o wypadek, zatem najwyższa ostrożność jest jak najbardziej wskazana. Sama gra dostarcza niezwykłych emocji a także pomaga nam dowiedzieć się czegoś więcej o sobie. Niektórzy uważają ze airsoft to sport ekstremalny ponieważ uczestnicy strzelają do siebie. Militarna symulacja to zatem extremum w extremum, a zarazem mimo wszystkich zabiegów na maksymalne urealnienie zabawa i tylko i wyłącznie zabawa.